Přírodní zdroje vitaminu C

Vitamin C je nejznámějším a zároveň nejdůležitějším vitaminem pro zdravě fungující lidský organismus. Řadí se k ochranným látkám, podporujícím fungování nervového a imunitního systému. Vitamín C je ve vodě rozpustnou živnou látkou. Vitamín C má v lidském těle několik významných funkcí.

Přírodní zdroje vitamínu C a doporučená denní dávka

Vitamín C je citlivý na působení tepla a na oxidaci. Pokud se potraviny obsahující vitamín C tepelně upravují, úbytek činí až deset procent za každých pět minut vaření, ale k velkým ztrátám dochází také u sušení, blanšírování a konzervování. Céčko se rozloží také při oxidaci. Zdroje vitamínu C se doporučují zmrazit nebo jim zabránit v oxidaci. Doporučená denní dávka vitamínu C činí 60 mg. Z přírodních zdrojů se nejvíce vyskytuje v šípku, rakytníku, černém a červeném rybízu, růžičkové kapustě, kiwi, v brokolici, papáje, pomerančích, v zelí, květáku, citrónu, mrkvi, ředkvičkách, cibuli, raných bramborách.

Vliv vitamínu C na lidské zdraví

Vitamín C se potřebuje k metabolismu aminokyselin a k podílení se na syntéze kolagenu. Pokud tělu chybí dostatek vitaminu C, cévní stěny jsou méně pevné a zvyšuje se krvácivost. Projevem nedostatku je také viklání a vypadávání zubů. Vitamín C je významným pro dýchání tkání, ke stimulaci bílých krvinek, pro vývoj zubů, chrupavek a kostí. Rovněž podporuje růst a také vstřebávání železa. Přispívá ke snížení únavy vzniklé vyčerpání a budete se cítit vitálnější. V případě chřipkového onemocnění, nebo při vyšší fyzické či psychické zátěži, se doporučuje zvýšená dávka vitamínu C.

Přebytky vitamínu C

K akutní toxicitě vitaminem C dochází velmi vzácně, nedochází ke klasické hypervitaminóze . Jestliže budete brát vysokou dávku, většinou vše skončí podrážděním zažívacího traktu a žaludku. Lidské tělo si netvoří zásoby vitamínu C, přebytky se vylučují ledvinami.

About shaylen shaylen