girl-2940655_640

Jak si udržet dobrou náladu během diety!

Během držení diety není důležité dodržovat jen správný jídelníček a pohyb, ale myslet i na svou psychickou pohodu. Ale jak si ji udržet, když svoje tělo trápíte dietou? Aby vás nakonec od diety neodradila slabá vůle a rezignace, je dobré dodržovat některé zásady. Protože přiznejme si, změnit od základu svůj jídelníček – a to je mnohdy pro dosáhnutí snížení hmotnosti nezbytné – není jen tak. A s psychikou jedince to dokáže pořádně zamávat. Jak tedy dosáhnout toho, aby vás dieta příliš nerozhodila a vydrželi jste ji držet až do konce? Jak si zvyknout najednou nejíst dosyta našich oblíbených dobrot, ale přejít k nízkotučnému jogurtu a pár listům ledového salátu na oběd nebo na stále více oblíbené superpotraviny na hubnutí? Bez dezertu a vídeňské kávy? Jsou lidé, kteří k udržení psychické pohody během redukční diety musí navštěvovat psychologa. Doufáme, že to po přečtení našeho článku potřebovat nebudete a naše rady vám pomohou udržet zdravý rozum během celého toho sebetrýznění. Pojďme se tedy podívat, co je dobré si pohlídat.

  1. Určete si jasný cíl, kterého chcete dosáhnout a dokdy. Bez jasného cíle totiž svého cíle, logicky, nikdy nedosáhnete. Máte-li jasně vymezené, co chcete, lehčí k tomu dojdete, protože se i snáze namotivujete. Dejte si jasné ultimátum. Ale myslete na to, jestli je reálné. Protože nesplnění je opravdu demotivující. Říct si „během dvou dnů zhubnu 3 kila“ je moc. Zkuste něco jednoduššího. Třeba: „Shodím 12 kilogramů“, nebo „Odedneška budu dva měsíce poctivě držet dietu“, „Tento týden budu držet detoxikační kůru“. Uvidíte, že jasný cíl se dodržuje lepší. Když ho pak dosáhnete, zvedne vám to sebevědomí. A samozřejmě si můžete dát další dílčí cíl. A nakonec se vám podaří i to, co bylo na začátku v kolonce „nereálné cíle“.
  2. Odměňujte se. Hubnutí je velká dřina, a když se vám daří všechny své dietní závazky plnit, je dobré se za to i odměnit. Bude to i taková malá motivace. Stanovte si malou odměnu za každý splněný den. Ale opravdu jen za ten, kdy jste dodrželi vše, jak jste si předsevzali. Potom si můžete večer dát odměnu. Třeba čtvereček čokolády, pár chipsů, čokoládový bonbon, kousek dobrého plnotučného sýru nebo jinou drobnost, co vám udělá dobře. Vaší dietu to nerozhodí a vám to pomůže. Výhodné je si odměny předem nachystat do malých balíčků, kam si přesně odměříte správné množství. Přece jenom, celá otevřená čokoláda na stole by vás mohla svést k větší konzumaci, než jste si určili.
  3. Motivujte se, jak to jen jde. Vytvořte si lístečky s pozitivními vzkazy a polepte si jimi byt, nástěnku v kanceláři, prostě prostor, kde trávíte hodně času. Vymyslet si krátké větičky a slova, která vám vždy připomenou váš cíl a zároveň vás potěší. Třeba. „Ty na to máš“, „Ty to zvládneš“, „Dneska ti to sluší“, „Jsi krásná“ a tak. Tím, jak se na lístečky budete dívat často, vryjí se vám do mysli a vaše podvědomí si je osvojí. Pak půjde vše snáz. Přestanete se podceňovat a najdete zdravé sebevědomí.
  4. Najděte si aktivitu, která vám vyplní volný čas. Určitě jste si všimli, že někdy dostanete hlad jen tak z dlouhé chvíle. „Nuda, co dělat, aha, nemám trochu hlad?“ Znáte ty hodiny v práci, kdy jste v jednom kole a na jídlo nemáte ani pomyšlení? Většinou je vydržíte, ani vám nepřijde. Nemáte prostě prostor myslet ještě na svůj žaludek. Proto je dobré být pořád nějak zaměstnán. Samozřejmě neradíme vám, abyste si brali přesčasy nebo nějaký „vedlejšák“. Ale prostě svůj den vyplňte neustálou aktivní činností. Když vymyslíte něco, co vás bude i bavit, máte vyhráno. Můžete začít něco tvořit, procházet se, sportovat, věnovat se svým blízkým. A trochu úsměvná rada na konec. Zamilujte se. To vyplní váš čas zcela dokonale. Znáte to, budete lítat někde v oblacích, kde na jídlo není ani pomyšlení.
  5. Přehodnoťte své rituály. Zvláště v případě, že je máte hodně pospojované s jídlem. Máte-li ve zvyku dát si po dobrém bědě ještě i dobrou kávu s dezertem, po každém drobném pracovním, či školním úspěchu se odměnit nějakou tou dobrůtkou, zkuste přejít na něco jiného. Dortík po obědě vyměňte za kousek ovoce a na drobné motivační odměny taky zkuste něco jiného. Můžete se podívat na fotografii své rodiny, přítele, nebo oblíbené celebrity; pustit si oblíbenou písničku, nebo přičichnout k parfému. Jednoduše zaměstnejte jiné smysly než je chuť. Váš nový návyk nebude nic špatného a můžete se mu klidně věnovat.
  6. Najděte si přátele, kteří mají stejný cíl jako vy. Zkuste internet nebo kolegy z fitness centra. Vaši dosavadní známí, kteří nikdy nehubli, těžko pochopí vaše útrapy. Když si najdete někoho, kdo má stejný záměr, lépe s ním můžete sdílet vaše problémy a pocity. Další výhoda nových kamarádů je ta, že když budete chtít probrat co nového, co se daří a co ne, nebudou chtít jít do cukrárny, ale spíš vás pozvou k sobě domů na zeleninový salát.
  7. Jestli si stále nevěříte a máte silný pocit, že to sami nemůžete zvládnout, porozhlédněte se po nějakém fitness centru nebo výživovém poradci. Když budete mít nad sebou někoho, komu se musíte zpovídat ze svých prohřešků, může vás posílit obava z nepříjemného doznání. Skupinové programy zas mají výhodu v tom, že se ve vás probudí přirozená soutěživost. Touha nebýt nejhorší vás může opravdu posílit.

Tak a teď už popřejeme hodně sil a dobrý výsledek!

About Hanka

Hanka
Ahoj, jsem Hanka. Baví mě fitness, zdravá strava a věčný boj s nadbytečnými kilogramy :) Pokud máte zájem o uveřejnění článku, či cokoliv jiného, klidně napište :) xfit.redakce@gmail.com